Khasiat Surah Al-Fatihah







Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud:

  • "Membaca Fatihah Al-Quran pahalanya seperti sepertiga Al-Quran"
  • "Surat Al-Fatihah adalah untuk apa ia dimaksudkankan dalam bacaannya." 
  • "Fatihah itu pembukaan maksud bagi orang-orang mukmin."

Sesiapa membaca surah Al-Fatihah dalam keadaan berwuduk 70 kali setiap hari selama tujuh hari, ditiupkan pada air yang suci lalu diminum akan memperolehi ilmu dan hikmah serta hatinya dibersihkan dari fikiran rosak.
                        
Sesiapa yang membaca 'Al-Fatihah' diwaktu hendak tidur, Surah 'Al-Ikhlas' sebanyak 3 kali dan Mu'awwidzatain (Surah Al-Falaq dan An-Nas) ia akan aman dari segala hal selain ajal. 


Sesiapa berhajat kepada Allah Swt bacalah surah Al-Fatihah sebanyak 41 kali diantara sembahyang sunat Subuh dan sembahyang fardu Subuh sampai 40 hari (genap) kemudian memohon kepada Allah Swt. InsyAllah akan penuhi keperluan hidupnya. Umpama inginkan pangkat, ingin kaya, ingin cepat melunaskan hutang, sakit, anak yg soleh berkat surah Al-Fatihah.


Sesiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah sebanyak 20kali selesai sembahyang fardu Allah Swt meluaskan rezekinya, membaiki akhlaknya, memudahkan urusannya, menghilangkan keperihatinannya dan kesusahannya, menganugerahkan apa yang ia angan-angankan, dapatkan berbagai berkat dan kemuliaan, jadikan ia berwibawa, berpangkat luhur, penghidupan baik dan ia pula anak-anaknya terlindung dari kemudharatan dan kerosakan serta dianugerahkan kebahagiaan.


Sesiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah sebanyak 125 kali selesai sembahyang Subuh akan ketemukan apa yang dicari-cari dan sebaiknya ia memanjatkan doa yang bermaksud "Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepadaMu dengan kebenaran Surah Al-Fatihah dan rahsianya supaya dimudahkan bagiku semua urusanku di dunia akirat, supaya dimakbulkan permohonanku dan ditunaikan hajatku.............................................."


Sesiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah diwaktu sahur (tengah malam) sebanyak 41 kali Allah Swt akan membuka pintu rezekinya dan dipermudahkan segala urusannya tanpa sebarang kepayahan dan kesulitan. Selesai bacaan Al-Fatihah tersebut dan  sebaiknya ia memanjatkan doa yang bermaksud "Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu dengan kebenaran surah Al-Fatihah dan rahsianya, supaya Engkau membuka bagiku pintu-pintu rahmatMu, kurniaanMu dan rezekiMu. Dan mempermudahkan setiap urusanku, murahkanlah bagiku rezekiMu yang banyak lagi berkat tanpa kekurangan dan tanpa susah payah, sesungguhnya Engkau berkuasa atas setiap sesuatu. Aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran surah Al-Fatihah dan rahsianya, berikan apa yang kuhajati............................"


Diriwayatkan dari Syeikh Muhyiddin Ibnul Arabi didalam kitab 'Qaddasallaahusirrahu':
Sesiapa yang punya maksud maka sebaiknya ia membaca surat Al-Fatihah sebanyak 40 kali sehabis sembahyang Maghrib dan sunatnya, selesai itu memohon hajatnya kepada Allah Swt."



  • Surat Al-Fatihah boleh mengubati penyakit mata, sakit gigi, sakit perut dan lain-lainnya dengan dibacakan sebanyak 41 kali.

  • Ikhtiar mengubati penyakit : Baca SurahAl-Fatihah sebanyak 40 kali pada tempat berisi air, lalu air itu diusap-usapkan pada kedua belah tangan, kedua belah kaki, muka, kepala dan seluruh badan, allu diminum, Insyaallah menjadi sembuh.

  • Kalau Surah Al-Fatihah itu ditulis dengan huruf-huruf terpisah lalu dileburkan dengan air suci dan diminumkan kepada sisakit, maka dengan izin Allah Swt akan sembuh.

  • Ikhtiar untuk menghilangkan sifat pelupa: Tulis surat Al-Fatihah dengan huruf Arab pada tempat putih dan suci lalu dihapuskan dengan air dan diberi minum pada orang yang pelupa, akan hilang sifat pelupanya dengan izin Allah Swt.

  • Mengubati sakit disebabkan oleh sengat: Ambil sebuah tempat bersih lalu diisi air dan sedikit garam lalu dibacakan Surah Al-Fatihah 7 kali lalu diberi minum pada orang yang tersengat kala itu, Insyaallah akan sembuh.

  • Mengubati sakit gigi dan lain-lain: Untuk diri sendiri, letakkan jari pada tempat yang sakit lalu membaca Al-Fatihah dan berdoa sebanyak 7 kali.

"Ya Allah, hilangkan daripada keburukan dan kekejian yang aku dapati dengan doa Nabi-Mu yang jujur (al- Amin) dan tetap disisi-Mu".

  • Mengubati penyakit gigi orang lain: selesai membaca Al-Fatihah maka berdoa 7 kali:
 "Ya Allah, hilangkan daripada orang ini keburukan dan kekejian yang aku dapati dengan doa Nabi-Mu yang jujur (al- Amin) dan tetap disisi-Mu".

  • Adapun faedah dan khasiat dari Surah Al-Fatihah ialah menyembuhkan penyakit mata yang kabur (rabun)
Sabda Nabi Muhammad Saw."
"Barangsiapa yang ingin menyembuhkan kelemahan pandangannya (kabur/rabun) maka hendaklah dilakukan memandang bulan pada awal bulan, jika tidak kelihatan atau terhalang oleh awan dan lain-lain hal, lakukan pada malam kedua, juga tidak dapat, cuba pada malam ketiga atau begitu seterusnya sehingga nampak kelihatan bulan itu. Apabila telah kelihatan, hendaklah ia menyapukan tangan kanannya kemata dengan membaca Al-Fatihah sebanyak 10 kali. Sesudah itu mengucapkan pula sebanyak 7 kali doa ini:
"Al-Fatihah itu menjadi ubat tiap-tiap penyakit dengan rahmat Mu ya Tuhan yang pengasih penyayang." Lalu mengucapkan "Yaa Rabbi" sebanyak 5 kali. Terakhir mengucapkan pula doa ini sekali: "Ya Allah sembuhkanlah, Engkaulah yang menyembuhkan, Ya Allah sihatkanlah, Engkaulah yang menyihatkan".







No comments:

Post a Comment