Waktu "haram" solat

ape yang dikatakan dengan waktu " haram " solat? saya perlukan penerangan terperinci.mohon jawab bagi yang arif ;)

Daripada Uqbah bin Amir r.a dia beliau berkata :’” Tiga waktu yang kami dilarang oleh Rasulullah SAW menunaikan solat dan mengebumikan orang mati; Ketika tepat matahari terbit sehingga naik,ketika betul-betul tengah hari ( matahari naik tegak atas kepala ) dan ketika matahari condong ( hampir terbenam ) sehingga benar-benar terbenam.” ( Hadis Riwayat Ahmad, Muslim, Nasai,Ibnu Majah,Tirmizi dan Abu Daud )

Berdasarkah hadis di atas terdapat 3 waktu yang dilarang untuk kita mengerjakan solat sunat tetapi solat qada' boleh dilakukan diwaktu dilarang  iaitu :

1. Ketika tepat matahari terbit sehingga naik,

2. Ketika betul-betul tengah hari ( matahari naik tegak atas kepala ) dan 

3. Ketika matahari condong ( hampir terbenam ) sehingga benar-benar terbenam

Huraiannya :  

1. Ketika tepat matahari terbit sehingga naik.

Solat-solat sunat dilarang ketika matahari terbit. Sebahagian ulama  mengecualikan Solat Subuh dan Asar. Jika seseorang menunaikan Solat Subuh dan tinggal satu rakaat kemudian masuk waktu tepat matahari terbit , maka dia boleh meneruskan solat itu sehingga selesai. Begitu juga dengan Solat Asar. Jika seseorang menunaikan Solat Asar dan tinggal satu rakaat sahaja lagi kemudian tiba waktu betul-betul terbenamnya matahari maka dia boleh meneruskan solatnya sehingga selesai.

Perkara tersebut merujuk kepada hadis daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda bermaksud: " Siapa yg dapat satu rakaat dari solat, maka dia mendapat solat itu " (Muttafaqun a'laihi dari Abu Hurairah)

Di dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari disebutkan maksudnya: ” Apabila salah seorang kamu semua mendapat satu sujud dari solat Asar sebelum terbenam matahari, maka sempurnalah solatmu. Dan jika mendapat satu sujud pada Solat Subuh sebelum terbit matahari, maka sempurnalah solatnya.”   Maksud perkataan sujud dalam hadis tersebut adalah rakaat.

2. Ketika betul-betul tengah hari ( matahari naik tegak atas kepala )

Ketika istiwa’ iaitu matahari berada tepat di atas kepala pada tengah hari sehingga tergelincir sedikit.    Perkara ini berdasarkan kepada hadis Uqbah di atas. Namun demikian sebahagian ulama mengecualikan pada hari Jumaat dan ketika solat di Masjidil Haram,Mekah. Ulama juga membenarkan untuk menunaikan solat Tahayyatul Masjid dalam waktu tersebut pada hari Jumaat.

Demikian juga pendapat Imam Abu Yusof . Dalilnya merujuk kepada hadis yang diriwayatkan oleh Abu Qatadah r.a berkata:  "Rasulullah SAW membenci solat pada tengah hari selain hari Jumaat dan bersabda: 'Sesungguhnya api neraka Jahanam menyala kecuali pada hari Jumaat.” (Hadis Riwayat Abu Daud ).

Adapun dalil yang mengecualikan solat yang dilakukan di Masjidil Haram di Kota Mekah adalah riwayat daripada Jubair bin Muth’im bahawa Rasulullah SAW telah bersabda maksudnya: ” Wahai Bani Abdi Manaf  janganlah kamu semua menghalang seseorang yang akan tawaf di rumah ini ( Masjidil Haram ) dan jangan pula menghalang orang yang hendak solat pada waktu bila pun di malam atau siang hari. ” ( Hadis Riwayat Ashabus Sunan dan disahihkan oleh Ibnu Khuzaimah dan Tirmizi )

3. Ketika matahari condong ( hampir terbenam ) sehingga benar-benar terbenam 

Ketika matahari kekuning-kuningan hendak terbenam sehingga benar-benar terbenam . Untuk Solat Asar yang telah mendapat satu rakaat dan solat di Masjidil Haram sebagaimana merujuk dalil hadis-hadis di atas dibenarkan.

Waktu dilarang boleh mengerjakan solat qada, sebagaimana hadis tersebut. Nabi SAW memerintahkan qada' dilakukan dengan segera, sebagaimana hadis : “Sesiapa lupa daripada satu sembahyang, hendaklah bersembahyang apabila dia teringat”. (Hadis Riwayat Muslim (no: 680).

Larangan solat pada waktu-waktu itu, ialah solat yg tiada sebab. Adapun solat bersebab seperti qada’, atau tahiyyat masjid, ia terkecuali.(Majmuk 4/170).

Wallahua’lam..

Dalam satu hadis Nabi SAW sekurang-kurangnya mendapat 1 rekaat di dalam waktu asar dikira telah mendapat solat asar walau pun 3 rekaat yg berikutnya berada di dalam waktu magrib. Saudari boleh kiralah masuk waktu magrib jam berapa. Janganlah amalkan solat diakhir waktu kerana ada hadis Nabi SAW yang melarangnya ditakuti termasuk waktu yang magrib. Ketika matahari kekuning-kuningan hendak terbenam sehingga benar-benar terbenam . Untuk Solat Asar yang telah mendapat satu rakaat maka dikira telah mendapat solat tersebut.

Waktu dilarang boleh mengerjakan solat qada', sebagaimana hadis tersebut. Nabi SAW memerintahkan qada' dilakukan dengan segera, sebagaimana hadis : “Sesiapa lupa daripada satu sembahyang, hendaklah bersembahyang apabila dia teringat”. (Hadis Riwayat Muslim (no: 680).

Larangan solat pada waktu-waktu itu, ialah solat yg tiada sebab. Adapun solat bersebab seperti qada’, atau tahiyyat masjid, ia terkecuali.(Majmuk 4/170).

Ada lima waktu terlarang untuk solat.
Ini keperluan difahami supaya kita tidak melakukan solat di sembarang waktu.
Dari Abu Sa’id Al-Khudri radhiyallahu ‘anhu, ia berkata bahwa ia mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
لاَ صَلاَةَ بَعْدَ الصُّبْحِ حَتَّى تَرْتَفِعَ الشَّمْسُ ، وَلاَ صَلاَةَ بَعْدَ الْعَصْرِ حَتَّى تَغِيبَ الشَّمْسُ
“Tidak ada solat setelah solat Subuh sampai matahari meninggi dan tidak ada solat setelah salat ‘Ashar sampai matahari tenggelam.” (HR. Bukhari, no. 586 dan Muslim, no. 827)
Dari ‘Uqbah bin ‘Amir radhiyallahu ‘anhu, ia berkata,
ثَلاَثُ سَاعَاتٍ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَنْهَانَا أَنْ نُصَلِّىَ فِيهِنَّ أَوْ أَنْ نَقْبُرَ فِيهِنَّ مَوْتَانَا حِينَ تَطْلُعُ الشَّمْسُ بَازِغَةً حَتَّى تَرْتَفِعَ وَحِينَ يَقُومُ قَائِمُ الظَّهِيرَةِ حَتَّى تَمِيلَ الشَّمْسُ وَحِينَ تَضَيَّفُ الشَّمْسُ لِلْغُرُوبِ حَتَّى تَغْرُبَ
“Ada tiga waktu yang Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang kami untuk solat atau untuk menguburkan orang yang mati di antara kami yaitu: (1) ketika matahari terbit (menyembur) sampai meninggi, (2) ketika matahari di atas kepala hingga tergelincir ke barat, (3) ketika matahari  akan tenggelam hingga tenggelam sempurna.”  (HR. Muslim, no. 831)

Imam Nawawi rahimahullah menyatakan, “Para ulama sepakat untuk solat yang tidak punya sebab tidak boleh dilakukan di waktu terlarang tersebut. Para ulama sepakat masih boleh mengerjakan solat wajib yang ada’an (yang masih dikerjakan di waktunya, pen.) di waktu tersebut.
Para ulama berselisih pendapat mengenai solat sunnah yang punya sebab apakah boleh dilakukan di waktu tersebut seperti solat tahiyatul masjid, sujud tilawah dan sujud syukur, solat ‘ied, solat kusuf (gerhana), solat jenazah dan mengqadha solat yang luput. Ulama Syafi’iyah berpendapat bahawa solat yang masih punya sebab tadi masih boleh dikerjakan di waktu terlarang. …
Di antara dalil ulama Syafi’iyah adalah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mengqadha solat sunnah Zuhur setelah sollat ‘Ashar. Berarti mengqadha solat sunnah yang luput, slotat yang masih ada waktunya, solat wajib yang diqadha masih boleh dikerjakan di waktu terlarang, termasuk juga untuk shalat jenazah.” (Syarh Shahih Muslim, 6: 100)

Credit : Ustaz Abu Basyer Fb

No comments:

Post a Comment